Friday, August 26, 2016

5 perkataan yang anda perlu tahu bila anda berada di kedai makan orang kelantan




Anda pernah ke Kelantan? Sudah pasti kebanyakkan rakyat Malaysia sudah sampai ke Kelantan. Negeri Kelantan tidaklah maju seperti negeri-negeri lain tetapi kalau bab makanan, ia menjadi tarikan utama kenapa orang luar datang ke Kelantan.

Di Kelantan, terkenal dengan makanan kampung atau lebih dikenali ulam-ulaman dimana menjadi makanan tradisi orang-orang Kelantan terutama apabila ada budu, perghh menyelerakan. Anda boleh baca kisah budu dan orang kelantan di www.gukito.com



Jadi jika anda (orang yang tidak tahu dialek kelantan), aku sediakan 5 perkataan yang anda boleh guna jika pergi ke kedai makanan orang kelantan seperti dibawah


SANGAT MANIS = MANIH LETING 


SANGAT ASIN = MASING PEGHAK 


SANGAT PAHIT = PAIK LEPE 


SANGAT MASAM = MASE PURIK 


SANGAT TAWAR = TAWA EBE 


Nanti korang datang kelantan, boleh gunakan perkataan tersebut yer, mesti kami kagum dengan anda kerana belajar bahasa kami!

Related Posts

5 perkataan yang anda perlu tahu bila anda berada di kedai makan orang kelantan
4/ 5
Oleh

Subscribe via email

Like the post above? Please subscribe to the latest posts directly via email.

1 comments:

Tulis comments
avatar
August 27, 2016 at 5:10 AM

kat belah utara pun ada penggunaan istilah penguat macam kelantan.. contoh
sangat manis : maneh melecaih
sangat pahit : pait berdengung
sangat tawar : tawaq hebiaq

part tawar tu nak sama kan dengan kelantan punya. hebiaq = heber = ebe

Reply