5 perkataan yang anda perlu tahu bila anda berada di kedai makan orang kelantan

Anda pernah ke Kelantan? Sudah pasti kebanyakkan rakyat Malaysia sudah sampai ke Kelantan. Negeri Kelantan tidaklah maju seperti nege...




Anda pernah ke Kelantan? Sudah pasti kebanyakkan rakyat Malaysia sudah sampai ke Kelantan. Negeri Kelantan tidaklah maju seperti negeri-negeri lain tetapi kalau bab makanan, ia menjadi tarikan utama kenapa orang luar datang ke Kelantan.

Di Kelantan, terkenal dengan makanan kampung atau lebih dikenali ulam-ulaman dimana menjadi makanan tradisi orang-orang Kelantan terutama apabila ada budu, perghh menyelerakan. Anda boleh baca kisah budu dan orang kelantan di www.gukito.com



Jadi jika anda (orang yang tidak tahu dialek kelantan), aku sediakan 5 perkataan yang anda boleh guna jika pergi ke kedai makanan orang kelantan seperti dibawah


SANGAT MANIS = MANIH LETING 


SANGAT ASIN = MASING PEGHAK 


SANGAT PAHIT = PAIK LEPE 


SANGAT MASAM = MASE PURIK 


SANGAT TAWAR = TAWA EBE 


Nanti korang datang kelantan, boleh gunakan perkataan tersebut yer, mesti kami kagum dengan anda kerana belajar bahasa kami!

You Might Also Like

1 comments

  1. kat belah utara pun ada penggunaan istilah penguat macam kelantan.. contoh
    sangat manis : maneh melecaih
    sangat pahit : pait berdengung
    sangat tawar : tawaq hebiaq

    part tawar tu nak sama kan dengan kelantan punya. hebiaq = heber = ebe

    ReplyDelete